Zoals je als bestuurder wel weet, speelt de beschikbaarheid van vrijwilligers een cruciale rol in het voortbestaan én het gezond houden van jullie organisatie. Vaak ervaren besturen een tekort aan opvolging en ook steeds meer een tekort aan vrijwilligers. Daarom heeft Apeldoorn Pakt Aan een nieuwe campagne opgezet, specifiek gericht op het aanspreken van een jongere doelgroep om zich vrijwillig in te zetten. Deze campagne richt zich in het bijzonder op flexibele vrijwillige inzet. Sluiten jullie ook aan bij deze campagne?
Met de campagne ‘Goed doen voelt goed’ wil Apeldoorn Pakt Aan samen met jullie en andere verenigingen en stichtingen, Apeldoorners laten zien dat een kleine investering van henzelf, een wereld van verschil kan betekenen voor de ander. Ze willen zoveel mogelijk nieuwe mensen inspireren en enthousiast maken om vrijwilligerswerk te gaan doen bij jullie organisatie of één van de andere organisaties in Apeldoorn. De campagne maakt mensen bewuster van de impact die vrijwilligers en vrijwilligerswerk op de gemeente hebben.
De campagne bestaat uit twee fases. In de eerste fase ondersteund Apeldoorn Pakt Aan organisaties in het voorbereiden op en neerzetten van een mooi flexibel aanbod voor de ’nieuwe vrijwilligers’. In de tweede fase richten ze zich tot de ’nieuwe’ vrijwilligers.
Eerste fase
De eerste stap in deze campagne? Het vertellen van de verhalen van vrijwilligers in Apeldoorn. Wie kan anderen beter inspireren om vrijwilligerswerk te doen dan zijzelf? Apeldoorn Pakt Aan deelt echte, herkenbare verhalen over de impact die vrijwilligers hebben op anderen en hoe dat voelt. In de eerste fase kijken ze tijdens een interactieve sessie ook naar jullie vacatures en zorgen ervoor dat deze passen bij de flexibele inzet van vrijwilligers.
Ze zijn ook op zoek naar jullie verhalen! werken jullie al met flexibel vrijwilligerswerk, hoe doen jullie dat en wat gaat er goed? Apeldoorn Pakt Aan deelt graag jullie verhaal op hun website. Als je het verhaal van een vrijwilliger wilt delen maar niet weet hoe te beginnen, kun je binnenkort de Toolkit voor het maken van een blog op de campagnepagina vinden.
Tweede fase
Op 30 januari wordt deze campagne officieel gelanceerd en start de tweede fase waarin de potentiële vrijwilliger wordt aangesproken. De campagne raakt in het hart en zet aan tot actie, zo motiveren we mensen om vrijwilligerswerk te omarmen. Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten rondom de lancering? Hou ook hiervoor de campagnepagina goed in de gaten!
Doe mee!
Jullie kunnen meedoen aan deze campagne, want samen hebben we een groter bereik! Lees hier alles over op de speciale Campagne pagina. Deze pagina wordt steeds aangepast met actuele ontwikkelingen over de campagne.
Op 11 januari is er een workshop Social media, waarin je naar huis gaat met een kant en klare Social media post. Aanmelden hiervoor kan nog niet, maar noteer het vast in je agenda en houd de campagne pagina of de nieuwsbrief in de gaten!