Inspiratieavond ‘Verjonging en vernieuwing van het bestuur’

ingevoerd op 29-01-2018

Datum: 21-02-2018

Tijd: 19.30-21.30 (inloop 19.00u)

Locatie: Stadhuis Apeldoorn

Hoe maak je besturen aantrekkelijk voor jonge leden? Wat zijn (digitale) mogelijkheden om bestuurlijk te vernieuwen? Hoe maak je besturen leuker en efficiënter?

Inhoud

Tijdens de Inspiratieavond van Bestuurdersacademie Apeldoorn krijg je de mogelijkheid om interactief met deze vragen aan de slag te gaan. Spreker/trainer Frank Hoes gaat in op de vraag hoe je bestuurlijke vernieuwing aanpakt. Vervolgens worden meerdere workshops aangeboden door lokale verenigingen en jongeren. Ga onder andere in gesprek met jongeren, kom meer te weten over de voordelen van digitalisering en leer anders te denken!

Aanmelden

Speciaal voor dit evenement maken we gebruik van de app ‘Netwerkapp’. Met deze app kun je jezelf aanmelden en direct inschrijven voor diverse workshops. Daarnaast kun je gemakkelijk netwerken met andere deelnemers. Download de app, maak een account aan (gemakkelijk via LinkedIn) en gebruik bij ‘new code’ de persoonlijke code: Inspiratieavond. Door in te loggen meld je jezelf aan. Ga vervolgens naar ‘programma’ om aan te geven welke workshop je in ronde 1 en ronde 2 van de Inspiratieavond wilt volgen.

Graag vernemen we vóór 19 februari via de app of je aanwezig bent. Mocht je niet in het bezit zijn van een smartphone of tablet, dan kun je je aanmelden door een mail te sturen naar info@apeldoornpaktaan.nl o.v.v. Inspiratieavond.

Workshops

1. Good practice: Een kijkje in de keuken van Scouting SWIII/LBP

Kun je leren van hoe de scouting is georganiseerd? Natuurlijk! Neem maar eens een kijkje in de keuken van Scoutinggroep Stadhouder Willem III/Lady Baden Powell (SWIII/LBP), beter bekend als die scoutinggroep bij De Naald. Hoe binden zij jongeren aan bestuursfuncties? Wat is het voordeel van een jongerenbestuur? Hoe gaat het bestuur om met het jongerenbestuur? Wat zijn specifieke scoutingzaken die je bij een andere vereniging/stichting niet ziet? Twee bestuursleden van de scoutinggroep zullen je op een interactieve wijze inspireren.

2. Good practice: Efficiënt besturen door digitalisering bij WSV

Bij Omni-sportvereniging WSV heeft de afgelopen 1,5 jaar een bestuurlijke vernieuwingsslag plaatsgevonden in het hoofdbestuur. Mede door gebruik te maken van digitalisering werken de bestuurders en vrijwilligers efficiënt, transparant en zonder hiërarchie. Dennis Wooning, algemeen voorzitter van de vereniging, vertelt kort over de organisatorische aanpassingen die zijn gedaan. Vervolgens maak je uitgebreid kennis met het digitale systeem Trello, dat voor de vereniging van grote toegevoegde waarde is om makkelijk en helder te communiceren.

3. Good practice: jongeren in de politiek

Hoe betrek je jongeren in politieke functies? Met deze vraag als basis zal Danny Hoogstad (bestuurslid Organisatie en Scholing van Jonge Democraten) jou inspireren om vanuit het politieke perspectief in te gaan op het thema om jongeren te betrekken bij bestuurlijke of organisatorische activiteiten. Wat kun je leren van de politiek?

4. In gesprek met jonge bestuurders

Wil je verjonging en vernieuwing in het bestuur, dan zul je in gesprek moeten gaan met de doelgroep. Jetske Brinkman (voorzitter atletencommissie AV’34), Brian Rispens (bestuurslid studentenvereniging CALO en hoofd jeugdtrainers AV Daventria) en Raymond Buiter (trainer en lid jeugdcommissie SV Dynamo) zijn drie jonge bestuurders die dat graag met jou doen. Zij geven hun visie en geven antwoord op jouw vragen.

5. Kom tot verrassende inzichten met creatief denken!

Kom tot de kern door middel van creatief denken. In deze workshop laten verenigingsondersteuners Suzanne Valk (Apeldoorn Pakt Aan/Stimenz) en Bas Löverink (Accres/Sportraad) je op een creatieve manier nadenken over het betrekken van jongeren bij jouw vereniging/stichting, wat leidt tot verrassende inzichten.

 

We zien je graag op 21 februari!

 

De contactpersonen namens Bestuurdersacademie Apeldoorn zijn:

Anja Kleinendorst | a.kleinendorst@stimenz.nl | 06-54238506

Tjeerd Lemstra | t.lemstra@stimenz.nl | 06-50458365